Op zonnestroom heel Nederland door

Richard de Kam (45) rijdt een volledig elektrische auto. De stroom hiervoor haalt hij uit de zestig zonnepanelen op het dak van zijn huis. Hij legt uit waarom hij zo ver gaat. “Duurzaam omgaan met energie is al lang niet meer geitenwollensokken, joh. Dit wordt het nieuwe normaal.”

Gepubliceerd: 08 maart 2019 in Duurzaamheid Tekst: Willemijn de Jong Beeld: Madame Foret

Richard woont met zijn gezin in een prachtig huis in Zaltbommel. Je ziet nergens zonnepanelen of een moestuin. Het huis oogt juist erg modern en luxe. Richard is oprichter van Mobilyze, een bedrijf dat organisaties helpt met het zo slim en duurzaam mogelijk verplaatsen van hun werknemers. Hij is zeker geen stoffige linkse hippie en heeft er - zo op het oog - een goed verdienmodel van weten te maken. "Ik vind dat een mooie uitdaging. Als je goed om je heen kijkt, zie je de gevolgen van klimaatverandering. Steeds meer mensen zijn bewuster bezig met energie, scheiden hun afval of nemen led-verlichting. Ruim twintig procent van onze CO2-vervuiling is het gevolg van transport. De voetafdruk van bedrijven komt vaak wel tot tachtig procent voort uit hun wagenpark. Het is zo gemakkelijk om daarin iets te verduurzamen. Ik kijk met hen welke kilometers ze echt moeten maken. Ik bedoel: er zijn tegenwoordig ook heel veel mogelijkheden waardoor je je niet eens meer hoeft te verplaatsen. Maar als het dan echt moet, help ik hen met het kiezen voor elektrisch rijden, elektrisch fietsen soms, het delen van auto's of adviseer ik gewoon reizen met het openbaar vervoer."

Waarom vond je dat zo belangrijk dat je je werk ervan hebt gemaakt? "Ik was voor mijzelf ook heel veel bezig met hoe ik kon verduurzamen. Vanwege het klimaatprobleem, maar ook omdat ik er een uitdaging in zie voor mezelf. Ik ben nu zover dat we ons hele huishouden en de auto met zelf opgewekte stroom kunnen laten draaien. We wekken zelfs meer stroom op dan we verbruiken. Die extra stroom leveren we terug aan het net en daar krijgen we geld voor. Kijk, het stroomnet is nog steeds een systeem dat grotendeel draait op fossiele brandstoffen, maar hoe meer mensen duurzaam energie opwekken en hiervan kunnen teruggeven aan het stroomnet, hoe minder we die fossiele brandstoffen nodig hebben."

Hoe werkt dat dan met elektriciteit in de winter? Dan schijnt de zon toch niet hard genoeg? "Tja, ideaal gezien sla je duurzaam opgewekte stroom in de zomer op en gebruik je deze in de winter. Naast batterijen zou je hier heel goed waterstof voor kunnen gebruiken, die je vervolgens weer omzet in elektriciteit. We zitten momenteel in een overgangssituatie. Helemaal duurzaam zijn is nu vooral nog een keuze die je uit principe maakt. De aanschaf van een elektrische auto is momenteel nog best duur. Maar als je het slim aanpakt, en gebruikmaakt van de regelgeving, is het financieel heel interessant en voor veel mensen ook betaalbaar. Hoe meer mensen hier nu in investeren, hoe sneller het goedkoper en algemener wordt."

Ik denk dat het nu als een dure, lastige stap voelt voor veel mensen. "Dat lijkt maar zo. Als je nu een nieuwe auto wilt kopen, is de aanschafprijs van een elektrische auto misschien hoger. Maar als je de kosten uitsmeert over de jaren, kan het best goedkoper voor je zijn. Zeker voor bedrijven die veel kilometers maken. Voor een werkgever is elektrisch rijden zo'n honderd euro per auto per maand goedkoper. Er komen naar verwachting ook nog flinke subsidies aan vanuit het Klimaatakkoord. Want we moeten ook wel hè, met het oog op de toekomst. Tien jaar geleden geloofden mensen nog niet in klimaatverandering, inmiddels weten we dat we hard ons best moeten doen om dat probleem aan te pakken."

Wat als je accu leegraakt midden op de snelweg? ""Ik rijd nu zo'n negentig procent op eigen stroom, uit de laadpaal in de garage. Die kost maar een paar cent per kWh. Als je zo'n laadpaal van de gemeente gebruikt, is dat 30 cent per kWh. Maar langs de snelweg staan ook laadpalen. Dan betaal je 60 cent per kWh. Als ik vanaf hier naar Groningen rijd, moet ik dus wel even rekenen waar ik moet laden onderweg. Die laadpalen gaan een stuk sneller dan thuis, maar je staat toch algauw twintig minuten langs de weg te laden. Dat maakt dat je berekenender gaat rijden. Het maakt ook veel verschil hoe hard je rijdt. Maar je komt ook relaxter aan, omdat je je tijd ruimer neemt. Voor mijzelf gaat het ook om de kick dat het me lukt om binnen een bepaalde tijd, helemaal op stroom, zo'n eind te komen."

Maar op vakantie naar Frankrijk met zo'n auto zit er nog niet in... "Dat is wat veel mensen heel belangrijk vinden als ze een auto aanschaffen of leasen: kan ik ermee op vakantie? Ik ben zelf met mijn gezin naar Athene gegaan met de trein. Elektrisch rijden is nog wel voor binnen Nederland, inderdaad. Maar tegen de mensen die piekeren over Frankrijk, zeg ik vaak: waarom zou je alleen maar voor een vakantie een heel jaar een grote vervuilende auto nemen? Dan kun je toch ook twee weken een auto huren, of zoals wij op een andere manier reizen?"

Duurt het nog lang voor de meeste mensen elektrisch rijden, denk je? "Ik geloof echt dat we op korte termijn heel anders gaan denken over brandstof. In 2030 rijden er zeker nog wel auto's op fossiele brandstof - je hebt altijd een periode waarin de markt wordt vervangen - maar elektrisch rijden wordt vanzelf veel goedkoper. Het is belangrijk om, als je toch overweegt een nieuwe auto te kopen, nu door te pakken. Door een elektrische auto te kopen, financier je ook de ontwikkelingen op dit gebied, waardoor we steeds sneller schoner rijden. En voor nu maakt het mij al heel gelukkig om 's morgens de stekker uit mijn auto te halen en weg te rijden. Je rijdt ook nog eens heel rustig omdat het veel minder lawaai maakt."

De tien 'goedkoopste' elektrische auto's

Hieronder de tien goedkoopste elektrische auto's en hun actieradius.

1. Renault ZOE
Prijs: 22.180 euro
Actieradius (NEDC-norm): 400 kilometer

2. Opel Ampera-e
Prijs: 40.995 euro
Actieradius: 520 km

3. BMW i3 (de auto van Richard)
Prijs: 43.149 euro
Actieradius: 300 km

4. Kia Soul EV
Prijs: 36.335 euro
Actieradius: 250 km

5. Volkswagen e-Golf
Prijs: 39.450 euro
Actieradius: 300 km

6. Citroën C-Zero & Peugeot Ion Mitsubishi i-MiEV
Prijs (vanaf): 22.360 euro
Actieradius: 150 km

7. Hyundai Ioniq
Prijs: 33.990 euro
Actieradius: 280 km

8. Nissan Leaf
Prijs: 33.990 euro
Actieradius: 378 km

9. VW e-Up
Prijs: 26.900 euro
Actieradius: 160 km

10. Smart Fortwo en Forfour EQ
Prijs (vanaf): 23.466 euro
Actieradius: 160 km

We hebben dit lijstje van het Algemeen Dagblad. Lees hier de details per auto.