Hoe ga je om met somberheid?

Januari is de minst vrolijke maand, zeggen ze. De feestdagen zijn voorbij, het geld is op, we gaan nog lang niet met vakantie en het weer is grauw en koud. Dat zorgt bij veel mensen voor een winterdip. Voor een serieuze depressie moet je naar de huisarts. Maar als je gewoon een tikkie somber bent, heeft Strijdkreet hier een paar tips.

Gepubliceerd: 02 januari 2018 in Leven Tekst: Willemijn de Jong

Hoe ga je om met somberheid?

Januari is de minst vrolijke maand, zeggen ze. De feestdagen zijn voorbij, het geld is op, we gaan nog lang niet met vakantie en het weer is grauw en koud. Dat zorgt bij veel mensen voor een winterdip. Voor een serieuze depressie moet je naar de huisarts. Maar als je gewoon een tikkie somber bent, heeft Strijdkreet hier een paar tips.

Gepubliceerd: 02 januari 2018 in Leven Tekst: Willemijn de Jong

#1 Ga naar buiten

Het liefst blijf je warm binnen met chocola en een fleecedekentje. Maar trek toch die laarzen aan, een dikke jas en een paar wanten, en ga buiten lopen of fietsen. Je krijgt er frisse lucht van, tijd om na te denken en: meer daglicht. Juist in deze tijd, wanneer er weinig licht is overdag, is het belangrijk om zoveel mogelijk daglicht mee te pakken om vitamine D en cortisol aan te maken.

#2 Ontmoet anderen

Doordat het 's avonds donker is en het met al die winterkleding zo'n gedoe is om de deur uit te gaan, spreek je je vrienden, buren en familie minder. Dat is zonde, want daar word je nu juist gelukkiger van. Plan afspraken buiten de deur met andere mensen. Een lekker kopje thee en een peptalk van een vriendin en je kunt de week weer aan!

#3 Koop een daglichtlamp

Van weinig daglicht word je aantoonbaar vermoeider en slecht gehumeurd. Je maakt te weinig cortisol aan en te veel melatonine. Dat eerste hormoon zorgt voor energie en het tweede voor slaap. Zorg daarom dat je overdag minstens een uur buiten bent. Zeker van het blauwe ochtendlicht maakt je lichaam cortisol aan. Een uurtje daglicht is net zo werkzaam als 2,5 uur kunstlicht. Heb je echt geen tijd om overdag buiten te zijn? Ga altijd zo dicht mogelijk naast het raam zitten. Of neem dan een daglichtlamp en zet hem bijvoorbeeld naast je computerscherm. Let op: onder de zonnebank gaan heeft geen zin, die geeft alleen UV-straling af. 

#4 Eet gezond

Als je je rot voelt, heb je vaak meer zin in ongezonde snacks en chocola. Maar daarvan krijgt je lichaam niet de energie die het nodig heeft. Begin 's morgens met een goed ontbijt zodat je lichaam wakker wordt. Eet genoeg groente en fruit, dan kan je lichaam alle stofjes aanmaken die het nodig heeft om energie te leveren. Het kan in de winter geen kwaad om dat een beetje aan te vullen met vitaminepillen. Zeker van de vitaminen B en D en Omega 3-vetzuur kun je wel wat extra's gebruiken. Men zegt dat Sint-Janskruid en Rhodiola helpen tegen een dip. Dus als je toch een kruidenthee wilde maken, weet je welke kruiden je moet kiezen. 

#5 Maak een lijstje met plannen

Misschien is er nu niet veel leuks te doen, maar de zomer komt vanzelf. Aan het begin van het jaar is het extra leuk om je plannen voor dit jaar eens op een rijtje te zetten. Waar word je blij van? Wat wil je bereiken? Wie wil je nog eens bezoeken? Welke gekke dingen wil je doen of kopen? Lijstjes met mooie plannen geven je een goed gevoel, ook al heb je er nog niets van gedaan of bereikt.

#6 Doe iets voor anderen

Wat meteen bijdraagt aan je goede humeur is anderen helpen. Van geven word je gelukkig. En van contact met anderen ook. De ideale kans om je oma eens te helpen met dat lampje ophangen, de boodschappen te doen voor de buurvrouw of een uurtje over te werken voor je collega. Als het even meezit, krijg je er nog een compliment voor ook!

#7 Voed jezelf met positieve en hoopvolle dingen

En uiteindelijk moet je het kwaad bestrijden met het goede (volgens Romeinen 12 uit de Bijbel). Dat kan ook in de kleine dingen: een negatieve opmerking of gedachte kun je beantwoorden met iets positiefs. Veel christenen spreken daarom Bijbelteksten over zichzelf uit, waarin God beloftes doet of Zijn liefde voor je uit. Bijvoorbeeld Psalm 91, waarin staat: "Hij zal je beschermen met zijn vleugels, onder Zijn wieken vind je een toevlucht, Zijn trouw is een veilig schild." Als je gelooft dat deze woorden waarheid zijn, hebben ze helende kracht. Zo zei Jezus tegen ons: “Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.” (Mattheüs 11)